انواع جک آسانسور هیدرولیک بر اساس مدل نصب و طراحی آسانسور نیز دستهبندی میشوند. در واقع شیوه نصب آسانسور است که میتواند تعداد جک، موقعیت و روش اتصال آن به کابین را تعیین کند. در این مقاله قرار است مدلهای مختلف جک آسانسور هیدرولیک را به صورت جداگانه معرفی کنیم. و با توجه به قیمت الکتروموتور و قیمت اینورتر از همین رو ما در گروه فراتکنیک بر آن شدیم تا این مقاله را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم
نحوه عملکرد انواع جک آسانسور
آسانسور هیدرولیک از بخشهای مختلفی از جمله پیستون، سیلندر و شیر ایمنی تشکیل میشود. از ادوات دیگر این ابزار نیز میتوان به انواع اتصالات هیدرولیکی و مکانیکی، شیر هواگیری، کانال تخلیه روغن سرریز شده و… نیز اشاره کرد. هر یک از این موارد با توجه به نوع جک و شرایط بهرهبرداری آن مورد استفاده قرار میگیرد.
استوانه توخالی یا تو پری که در داخل سیلندر جک تعبیه میشود را پیستون میگویند. قسمت انتهایی این قطعه به کابین آسانسور متصل است. زمانی که پیستون بر اثر فشار روغن جابجا میشود، با کابین آسانسور برخورد کرده و سپس آن را به حرکت در میآورد. سطح خارجی پیستون طوری طراحی شده که در شرایط مختلف و بر اثر فشارهای ناشی از بارهای استاتیک و دینامیک مقاومت میکند و آسیب نمیبیند.
گاهی اوقات برای اینکه پیستون در برابر رطوبت دچار زنگزدگی نشود، سطح آن را با استفاده از آلیاژ کروم آبکاری میکنند که این مورد برای مناطق مرطوب نیز مناسب است. البته آبکاری سطح پیستون مشکلات دیگری را به وجود میآورد؛ بنابراین سازندگان سعی میکنند تا حد امکان از شفت (پیستون) سنگ خورد استفاده نمایند.
نحوه اتصال انواع جک آسانسور هیدرولیکی
قبل از اینکه با نحوه اتصال انواع جک آسانسور هیدرولیک آشنا شوید لازم است در مورد نحوه اتصال جک به فریم کابین نیز صحبت کنیم. اتصال این دو قطعه معمولاً به صورت مستقیم یا غیر مستقیم طراحی میشود. در سیستم جک مستقیم این وسیله بدون هیچ واسطهای به کابین آسانسور وصل میشود؛ در مقابل در سیستم غیر مستقیم بین جک و کابین، یک فلکه و سیم بکسل به عنوان واسطه قرار میگیرد. این فلکه برای عبور رشتههای سیم بکسل، نصب شده است. سیم واسطه جک هیدرولیکی از جنس فولاد بوده و از یک سمت به پایه جک، و از قسمت دیگر به کابین مهار میشود.
بیشتر بخوانید : مقایسه الکترموتور گیربکسی و اینورتر چگونه می باشد ؟
قرارگیری انواع جک آسانسور
جک آسانسور معمولا در پایین یا کنار کابین نصب میشود. در صورتی که این وسیله در زیر کابین قرار بگیرد به آن جک مرکزی میگویند که در این صورت از سیستم مستقیم استفاده میشود. این در حالی است که در روش نصب جک در کنار کابین نیز میتوان از سیستم مستقیم یا غیر مستقیم استفاده کرد.
تعداد جک آسانسور
به طور کلی هنگام نصب جک باید به تناسب ظرفیت بار، وزن و سایز کابین آسانسور دقت کرده و بر اساس آنها، تعداد جک آسانسور را تعیین کنید. تعداد جک مورد نیاز برای آسانسور معمولی ۱ یا ۲ عدد است؛ اما در بعضی از موارد خاص نیز میتوانید از تعداد بیشتری استفاده کنید.
انواع جک آسانسور هیدرولیکی
جکهای آسانسور معمولاً بر اساس نوع اتصال، موقعیت مکانی جک، تعداد، فشاری یا کششی بودن جک به چند نوع مختلف تقسیم میشود. بیشتر جکهایی که برای آسانسور هیدرولیکی به کار میروند از نوع فشاری هستند؛ به همین دلیل سه پارامتر اول را میتوان عامل اصلی تعیینکننده نوع جک دانست. در ادامه به معرفی بیشتر انواع جکهای هیدرولیکی خواهیم پرداخت.
جک های غیر مستقیم در کنار
جک کنار غیر مستقیم هیدرولیکی از نوع فشاری بوده و با استفاده از فلکه نصب شده روی شفت کار میکند. در مدل جک در کنار غیر مستقیم، کابین آسانسور با سرعتی ۲ برابر جک حرکت میکند. به عبارت سادهتر، سرعت حرکت جک، نصف سرعت کابین نیز است. با استفاده از تحلیل نیروهای کششی سیم بوکسل میتوانید به راحتی موضوع ” نیروی وارد بر جسم ۲ برابر نیروی وزن کابین و بار است ” را ثابت کنید.
وجود فلکه و سیم بکسل در بین جک و کابین دلیل اصلی نسبت حرکت ۱ به ۲ به حساب میآید. به کمک این روش میتوانید از جکهایی با کورس جابجایی نصف طول مسیر آسانسور استفاده کنید. هرچه کورس مورد استفاده کوتاهتر باشد محدودیت در فضای آسانسور کمتر خواهد بود؛ در نتیجه نیازی به ایجاد حفره با عمق زیاد نخواهید داشت. همه این موارد باعث شده تا نصب جک هیدرولیکی نوع ” در کنار غیر مستقیم ” نسبت به بقیه آسانتر باشد.
نکات لازم برای نصب جک غیر مستقیم در کنار
استفاده از جک کنار غیر مستقیم از مزیتهایی کاربردی زیادی برخوردار است؛ به همین دلیل است که اکثر آسانسورهای هیدرولیکی با استفاده از این روش ساخته میشوند. برای استفاده از این روش نیاز است با چند نکته مهم آشنا شوید.
- با توجه به اینکه در این نوع جک هیدرولیکی از سیم بکسل استفاده شده، نیاز است برای افزایش ایمنی، آسانسور مجهز به پاراشوت یا ترمز ایمنی باشد.
- برای این که بتوانید اختلاف ارتفاع را از بین ببرید باید از پایه جک استفاده کنید.
- ارتفاع پایه را میتوانید با توجه به عوامل مختلفی از جمله طول بسته جک، طول ریل کار شده، ارتفاع چاه و… نیز محاسبه کنید.
جک های مستقیم در کنار
یکی از روشهایی که معمولاً برای نصب آسانسور هیدرولیک از آن استفاده میشود جک در کنار مستقیم است که به دلایل مختلفی این روش کمتر استفاده میشود. در این روش، جک هیدرولیک در کنار کابین آسانسور و به صورت مستقیم نصب میگردد. روش نصب جکهای مستقیم در کنار، بسیار آسان بوده و نیازی به فلکه و طناب فولادی ندارد. تنها مشکلی که در روش جک مستقیم در کنار دیده میشود این است که کورس جک با طول مسیر یکسان است و در صورت طولانی بودن مسیر دچار کمبود فضا خواهید شد.
برای این که بتوانید این کمبود فضای عمودی را جبران نمایید نیاز دارید ارتفاع بالای ساختمان را افزایش دهید و در زیر جک حفره عمیقی ایجاد نمایید. در صورتی که امکان ایجاد این شرایط وجود داشته باشد میتوانید از این روش نصب استفاده کنید. در حال حاضر آسانسورهای دو توقف، بهترین گزینه برای جکهای مستقیم در کنار هستند.
مدل جک در زیر مستقیم
یکی از مدلهای نصب جک آسانسور هیدرولیک، مدل زیر مستقیم است. در این روش، جک را دقیقاً در بخش زیرین کابین آسانسور به صورت مستقیم قرار میدهند. در مدل جک در زیر مستقیم، کابین و کورس دارای طول مسیرهای یکسانی هستند؛ از این رو کابین و جک با سرعت یکسانی حرکت میکنند. در ضمن نیرویی که در این مدل به جک هیدرولیکی وارد میشود با وزن بار و کابین برابر خواهد بود.
برای مدل زیر کابین مستقیم، ابتدا نیاز است یک حفره هم ارتفاع با کورس جک در زیر کابین ایجاد کنید تا سیلندر یا پوسته جک، داخل آن قرار بگیرد. حفره ایجاد شده باید کاملاً ایزوله شود تا امکان نفوذ آب و رطوبت در آن وجود نداشته باشد. ایجاد حفرهای با این ارتفاع در زیر چاه آسانسور و نصب جک در آن کار دشواری است و یک مشکل به حساب میآید.
البته این روش مزیتهایی دارد که نمیتوان به راحتی از آنها چشم پوشی کرد. مهمترین مزیت روش جک در زیر برای آسانسورهای بزرگ و حجیم این است که، جک در نقطه مرکزی کابین نصب میشود. در این روش ریلهای آسانسور حکم راهنما را دارند و معمولاً فشار کمی به آن وارد میشود. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت نیوان سا مراجعه کنید و اطلاعات فنی آن را به صورت دقیق مطالعه نمایید.
جک دوبل
یکی دیگر از انواع جکهای هیدرولیکی نوع دوبل است. این ابزار معمولاً برای آسانسورهایی با ظرفیت بالا و سنگین استفاده میشوند. در صورتی که امکان کارگزاری جک در زیر کابین آسانسور وجود نداشته باشد شما میتوانید از جکهای دوبل هیدرولیکی استفاده نمایید. به طور کلی با توجه به شرایط چاه آسانسور خود میتوانید دو جک هیدرولیکی را در کنار کابین به صورت مستقیم یا غیر مستقیم نصب نمایید.
طراح آسانسور میتواند بر اساس نوع سفارش و متقاضیات ساختمان، نحوه جابجایی جک را تعیین کند. در سیستم جک دوبل کنار غیر مستقیم معمولاً از ۲ ریل به عنوان راهنما استفاده میشود. بدیهی است که در این مدل، جکها دارای فلکه و طنابهای فولادی هستند؛ در نتیجه برای رعایت ایمنی نیاز به پاراشوت خواهند داشت.
جک معکوس
از انواع جک هیدرولیکی میتوان به نوع معکوس اشاره کرد. به طور کلی ساختار نحوه نصب و شرایط این ابزار مکانیکی با سایر جکها کاملاً متفاوت است. آسانسورهایی که با جک معکوس اجرا میشوند با استفاده از نیروی کششی حرکت میکنند. این جک از یک پیستون و یک مجرای روغن تشکیل شده است. جک معکوس به کمک وزنه تعادل، باعث حرکت آسانسور هیدرولیکی میشود. نحوه عملکرد آسانسورهایی که با استفاده از جک معکوس کار میکنند کاملاً متفاوت است. یعنی بالا رفتن جک باعث حرکت کابین به سمت پایین، و همچنین پایین رفتن جک باعث بالا رفتن کابین میشود.
جک هیدرولیکی در زیر تلسکوپ
جک در زیر مستقیم از مزیتهایی برخوردار بود که پیشتر به آنها پرداختیم؛ همچنین اشاره کردیم که در صورت مهیا بودن شرایط، بهترین مدل برای نصب جک آسانسور هیدرولیکی، جک زیر مستقیم میباشد. اما نکتهای که در این مورد وجود دارد، این است که ایجاده حفره برای آسانسورهای هیدرولیکی که از طول مسیر نسبتاً بالایی (بیش از ۷ متر) برخوردار هستند کار دشواری بوده و ممکن است مشکلاتی به وجود بیاورد؛ به همین دلیل است که راهکار جک در زیر تلسکوپی به وجود آمد.
جکهای تلسکوپی معمولاً در در زیر کابین و به صورت مستقیم نصب میشوند. بهترین مدل سیلندر دارای طول کمتری است و جک به صورت دو یا سه مرحلهای تولید و ساخته میشوند. مهمترین مزیتی که میتوان برای جک تلسکوپی در نظر گرفت، ارتفاع کوتاه آنها نسبت به جکهای تک مرحلهای است. لازم به ذکر است که جک در مقایسه با سایر جنبهها قیمت بالاتری نیز دارد.
بیشتر بخوانید : کاربرد الکتروموتور در صنایع چیست؟
مقایسه کیفیت انواع جک های آسانسور هیدرولیکی
هر کدام از مدلهایی که در بالا معرفی کردیم در صورتی که با استفاده از تجهیزات استاندارد و با کیفیت نصب شوند برای شرایط مختلف مناسب هستند؛ به همین دلیل است که نمیتوان انواع جک را از نظر کیفیت عملکرد مقایسه کرد. نکته مهمی که در این مورد وجود دارد این است که از این ابزار باید به درستی و متناسب با مدل و نوع شرایط ساختمانی استفاده و بهرهبرداری کنید.
جکهای آسانسور هیدرولیکی نیوان سا با استفاده از بهترین قطعات شرکتهای دنیا ایجاد شده و با کیفیت بسیار بالایی ارائه میشوند. بیشتر قطعات این ابزار ساخت کشور آلمان بوده و دارای استانداردهای جهانی نیز میباشند.
قیمت انواع جک آسانسور هیدرولیک
قیمت جک آسانسور هیدرولیک در ایران مشخص نیست و به عوامل مختلفی بستگی دارد. به طور کلی در بین جکها نوع مستقیم آن نسبت به بقیه گرانتر است؛ زیرا طول جکها بلندتر بوده و برای ساخت آن از تجهیزات با کیفیت و گرانترین نوع استفاده شده است. در مقابل با حذف پمپ و سیم بکسل هزینههای مربوط به پاراشوت و ترمز ایمنی آسانسور را حذف کرده است.
نوع دیگری از جکهای آسانسور جک تلسکوپی است که به دلیل ویژگیهایی که داشت با قیمت گرانتری به فروش میرسد. در مجموع این اختلاف قیمت را میتوان با توجه به شرایط کار راهکارهای پیش رو بررسی کرد.
بیشتر بخوانید : واحد مراقبت از هوا یا واحد مراقبت پنوماتیک چیست؟
کاربرد انواع آسانسور
سؤال مهمی که معمولاً بین طراحان آزاد را مطرح میشود این است که هر کدام از مدلهای جک آسانسور برای چه کاربردی مناسب هستند؟ در این مورد باید بگوییم که هیچگونه الزام و رویه خاصی برای این موضوع وجود ندارد. شما باید روشهای مختلف خود را با توجه به شرایطی که دارید به صورت اختصاصی مورد بررسی قرار دهید.
- اغلب آسانسورهای هیدرولیکی که برای حمل مسافر ساخته میشوند دارای ظرفیت کم و متوسط هستند. برای این آسانسورها بهتر است از سیستم جک در کنار غیر مستقیم استفاده شود.
- مدل جک در کنار مستقیم نیز بهترین گزینه برای آسانسورهای خانگی با طول مسیر بین دو ایستگاه نیز خواهد بود.
- سیستم جک در زیر مستقیم به دلیل شرایطی که دارد معمولاً در آسانسورهای باری و خودروبر با وزن بالا استفاده میشوند.
- در صورتی که امکان ایجاد حفره برای آسانسورهای باری وجود نداشته باشد میتوانید از روش جک دوبل در کنار مستقیم نیز استفاده نمایید. آسانسورهای خودروبر دارای طول مسیر بلندی هستند و اغلب آنها با روش جک دوبل در کنار مستقیم طراحی میشوند.
جمع بندی
در این مقاله به معرفی انواع جک آسانسور هیدرولیکی پرداختیم. از مهمترین مدلهای جک آسانسور میتوان به جک در زیر مستقیم، جک در کنار و جک در کنار غیر مستقیم اشاره کرد. در مدلهای مستقیم جک و کابین بدون هیچ واسطهای در کنار یکدیگر قرار میگیرند. در مقابل در روش غیر مستقیم بین این دو قطعه یک فلکه و سیم فولادی نیز به کار میرود؛ به همین دلیل است که در این روش برای افزایش ایمنی از پاراشوت یا ترمز ایمنی نیز استفاده میکنند.