مقالات

نحوه طراحی جک مستقیم آسانسور هیدرولیکی

امروزه وجود آسانسورها در ساختمان‌های چند طبقه تبدیل به یک مزیت انکارناپذیر شده است. پیش از آنکه برای نصب آسانسور هیدرولیک اقدام نمایید، باید مدل نصب آن را انتخاب نمایید. به بیانی دیگر می‌توان گفت که مدل نصب، یکی از معیارهای تعیین کننده در تقسیم‌بندی انواع آسانسور خواهد بود. پس از انتخاب مدل نصب آسانسور، تعداد، موقعیت و روش اتصال جک‌ها مشخص می‌شود. در ادامه این مطلب قصد داریم تا به بررسی نحوه طراحی جک مستقیم آسانسور هیدرولیکی پرداخته و بیشتر شما را با این مقوله آشنا کنیم.

جک آسانسور هیدرولیک چیست؟

اساس کار سیستم هیدرولیک روی انتقال و حرکت نیرو در بین قطعات مختلف با کمک یک سیال محبوس، استوار شده است. به بیانی دیگر می‌توان گفت که جک‌های بالابر با ایجاد فشار یا هل دادن مایع محبوس، انرژی را انتقال داده و باعث حرکت دادن جسم می‌شوند. آسانسورهای هیدرولیک جک نیز از این قاعده پیروی کرده و با استفاده از یک مایع، عمل بالا و پایین بردن کابین را انجام می‌دهند.

برای حرکت آسانسورها با استفاده از جک هیدرولیکی، باید شفت جک به وسیله جریان سیال هیدرولیک به داخل پیستون رفته و به سمت بالا حرکت نماید. از طرفی در صورتی که آسانسور بخواهد به سمت پایین حرکت کند، روغن باید از درون سیلندر بیرون آمده و پیستون به سمت پایین حرکت کند.

اجزای جک در سیستم هیدرولیک آسانسور

برای اینکه روش کارکرد سیستم هیدرولیک آسانسور بیشتر برای شما شفاف شود، خوب است تا با اجزای تشکیل دهنده جک آشنا شوید. از جمله این اجزا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شفت جک که معمولاً لوله‌های فولادی با سطح صیقلی هستند.
  • سیلندر جک که به شکل لوله‌های فولادی بدون درز ساخته می‌شوند.
  • هد سیلندر شامل پکینگ‌ها و لوازم آببندی و متعلقات است.
  • مجرای ورودی یا همان پورت جک
  • سیستمی با مکانیزم برای جمع آوری روغن سرریز شده
  • شیر هواگیری
  • شیر ایمنی ترکیدگی یاrupture valve
  • پلیت‌ها، قطعات اتصال و نصب جک

آسانسور هیدرولیک جک مستقیم چیست؟

در زمان نصب آسانسورهای هیدرولیک جک مستقیم، سیستم هیدرولیک آن را در کف چاهک قرار می‌دهند. این سیستم از بخش‌هایی نظیر پیستون، موتور و مخزن مایع تشکیل می‌شود. در این مرحله با توجه به نوع پیستون، عمق چاهک تنظیم خواهد شد. به عنوان مثال در صورتی که از قرقره استفاده کنید، عمق چاهک به کم‌ترین حد ممکن می‌رسد.

از طرفی شما برای ایجاد فضای لازم برای حرکت پیستون باید به ارتفاع ساختمان دقت کنید. جالب است بدانید که در آسانسورهای هیدرولیک جک مستقیم، قسمت سیلندر و پیستون به طور مستقیم به یوک و پلاتفرم متصل خواهند شد. در مرحله بعد باید این مجموعه را به قسمت پایینی کابین آسانسور متصل نمایید.

انواع جک آسانسور هیدرولیک

آسانسورهای هیدرولیک از نظر نوع جک‌هایشان به دو دسته مستقیم و غیرمستقیم، تقسیم‌بندی می‌شوند. جک‌های مستقیم در مکان‌هایی نظیر زیر کابین یا در کنار آن نصب خواهند شد. از طرفی جک‌های غیرمستقیم از نوع کششی و فشاری هستند. در آسانسورهایی با ظرفیت بالا می‌توان از جک‌های دوبل استفاده کرد.

مشخصات فنی جک در آسانسور هیدورلیک

در این بخش به برخی از مشخصات فنی جک در آسانسورهای هیدرولیک، اشاره خواهیم کرد تا شما بیشتر با آن‌ها آشنا شوید:

  • طول کامل جک در حالت باز و بسته
  • حجم روغن متحرک و روغن پاسیو داخل جک
  • اندازه قطر خارجی شفت جک
  • کورس جابجایی مفید، کورس اضافه و کورس نهای جک
  • سایز اتصالات
  • وزن شفت جک و وزن کل جک
  • محدوده فشار مجاز سیستم

ساختار جک در آسانسور هیدرولیک جک مستقیم

به طور معمول در زمان طراحی‌ جک‌ها برای آسانسورهای هیدرولیک، آن‌ها را به صورت یک طرفه طراحی می‌کنند؛ چرا که ظاهر جک در این مسئله اهمیتی نداشته و در هر حال باید آن را به صورت قائم، متصل نمود تا جک به صورت ثقلی پایین آمده و روغن بدون نیاز به نیروی موتور، برگشت داده شود. از طرفی همین مسئله سبب شده تا شیفت موجود در هد سیلندر با پیستون‌های مماس با جداره داخلی سیلندر، جایگزین شوند.

شرایط استفاده از جک هیدرولیک آسانسور در کنار نوع طراحی آن، تاثیر مستقیمی بر تعداد مراحل آن دارد. جک‌های یک مرحله‌ای، پراستفاده‌ترین نوع جک‌های هیدرولیک به شمار می‌روند. جالب است بدانید که در آسانسورهای هیدرولیک جک می‌توان از جک‌های تلسکوپی دو یا سه مرحله‌ای هم کمک گرفت.

مراحل جک در آسانسور هیدرولیک جک مستقیم

به جک مستقیم می‌توان به عنوان جکی یک به یک هم نگاه کرد؛ این عبارت به این معنی است که در صورت یک متر باز شدن جک، کابین آسانسور نیز به اندازه یک متر به سمت بالا حرکت می‌کند. پیش‌تر اشاره کردیم که جک هیدرولیک به قسمت یوک متصل شده و از سیستم کناری یا مرکزی استفاده خواهد کرد. به طور کلی جک‌ها به دسته‌های یک مرحله‌ای دو تکه یا یک تکه، دو مرحله‌ای، سه مرحله‌ای و تلسکوپی تقسیم‌بندی می‌شوند. این مراحل در جک مستقیم از کنار هم وجود دارند.

نحوه نصب جک در آسانسور هیدرولیک

می‌توان آسانسورهای هیدرولیکی را بر اساس نوع و روش نصب جک‌ آن‌ها به دو دسته جک هیدرولیک با عملکرد کناری و جک هیدرولیک با عملکرد مستقیم، تقسیم‌بندی کرد. فرایند نصب جک هیدرولیک مستقیم بسیار آسان تلقی می‌شود؛ چرا که در فرایند نصب آن‌ها تنها لازم است تا در کف چاهک آسانسور، چاهی با عمق طول جک حفر نمود. در مرحله بعد باید این جک را درون چاه قرار داده و آن را به کابین وصل کرد تا کار به پایان برسد. در زمینه نصب جک هیدرولیک با عملکرد مستقیم باید توجه داشت که در ارتفاع کم و بارهای سنگین، جک به یک سیلندر مرکزی نیاز دارد و ظرفیت و ابعاد کابین در این نوع از جک نامحدود خواهد بود.

جک‌های هیدرولیک با عملکرد کناری به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به کابین آسانسور متصل خواهند شد. در این حالت می‌توان گفت که وجود جک باعث ایجاد فشاری جانبی به ریل و ساختمان می‌شود؛ به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم که از این جک برای بارهای محدود استفاده نمایید.

مزایا و ویژگی های آسانسور جک مستقیم زیر کابین

حال که تا حدودی با جک هیدرولیک مستقیم زیر کابین آشنا شدید، خوب است تا با مزایای آن هم آشنایی پیدا کنید. در ادامه به برخی از این مزایا اشاره خواهیم کرد:

  • پیوسته پیستون در زیر کابین قرار دارد؛ بنابراین احتمال سقوط آسانسور صفر است.
  • نصب این سیستم فضای کمی را به خود اختصاص می‌دهد؛ بنابراین از فضا می‌توان حداکثر استفاده را از زمین ساختمان کرد.
  • عملکرد این مدل آسانسور متعادل بوده و بی‌صدا است.
  • در این نوع آسانسور می‌توان از کابین‌های شیشه‌ای (پانورامیک) و ظرفیت‌های بالا استفاده کرد.
  • در مقایسه با سیستم‌های دیگر، سرویس نگه‌داری کمتر و نصب آسان‌تری دارد.
  • این سیستم از ضریب امنیتی بالا برخوردار است؛ بنابراین می توان از آن به عنوان خودروبر استفاده کرد.
  • در موقعیت‌های جغرافیایی که به دلیل رسیدن آب امکان کندن چاه با عمق زیاد نیست می توان از جک های تلسکوپی دو یا سه استیج استفاده نمود.

سخن پایانی

در این مطلب سعی شد تا اطلاعاتی در رابطه با نحوه طراحی جک مستقیم آسانسور هیدرولیکی در اختیار شما عزیزان قرار بگیرد. در صورت نیاز به آموزش‌های بیشتر می‌توانید به وب سایت نیوان سا مراجعه نمایید. در صورت بروز هر گونه پرسش، لطفاً آن را با کارشناسان ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *